La 25 februarie
1935, în cadrul unei manifestări, la care s-au asociat mai toate organizaţiile
de cultură şi de artă, a fost sărbătorit Constantin Tănase, actorul iubit de
publicul ţării româneşti, directorul companiei de teatru "Cărăbuş".
A împlinit
treizeci de ani de teatru şi de activitate pe tărâmul artei. Când îl vezi, tânăr
şi zglobiu, debitând cu o vervă îndrăcită cupletele, sau dansând cu atâta artă,
uşurinţă şi graţie, îţi vine să crezi că n-au trecut treizeci de ani de când
slujeşte teatrul românesc şi că sărbătorirea ce i s-a făcut nu e pentru un
asemenea jubileu, ci doar un act de gratitudine pentru arta sa.
Totuşi, Tănase a
împlinit această treime de veac în teatru, ani munciţi din greu, ani în cari a
ştiut însă să răzbată în simpatia publicului, să creeze un gen şi să menţină pe
un tărâm de înaltă manifestare artistică, teatrul său. Genul comediei este
socotit mai uşor decât este, iar genul revistei, gen produs după război, are de
înfruntat şi mai grele critici. Dar şi revista, şi comedia sunt manifestări de
artă, care depind, ca orice altă manifestare, de condiţiunile în care sunt
reprezentate. Tănase a înţeles acest adevăr. Iar dacă aportul puternicei lui
personalităţi artistice a fost considerabil, nu mai puţin demne de luat în
seamă sunt sacrificiile materiale şi grijile ce şi le-a impus pentru a da,
totdeauna, spectacole îngrijite, artistice, în adevăratul înţeles al
cuvântului. Bilanţul acestei activităţi de trei decenii pe tărâmul artei, se
soldează cu un beneficiu moral care laudă de la sine pe întreprinzător şi opera
lui. Tănase poate să fie mulţumit.
Astăzi, când
frunţile se încreţesc atât de uşor sub povara grijilor de tot soiul, astăzi
când e mai mult rău decât bine, Tănase e cel care dă publicului românesc
consolarea şi uitarea cu celebra lui poantă: "Era mai bine, când era mai
rău".
Nu e puţin lucru
să destinzi încordările sufletului, să spulberi pentru o clipă norii
realităţilor dureroase şi să duci în lumea iluziilor roze pe cei pe care ţi-ai
luat greaua sarcină să-i distrezi. E operă de vrăjitor.
Vrăjitorul Tănase
a îndeplinit această operă cu o modestie şi cu o discreţie care o face şi mai
remarcabilă. A reuşit în plin! Sărbătoarea lui înseamnă sărbătoarea glumei
româneşti, înseamnă o manifestare de optimism sănătos şi promiţător de bine.
Revista noastră, cu prilejul acestei sărbători, închina rândurile de faţa lui
Constantin Tănase, urându-i cu vorbele lui de predilecţie: "Să ne
trăieşti, Mitică!"
Şi acum, o
amintire: Era în iarna cea mai cruntă, petrecută de ostaşii noştri în Moldova,
după ce revoluţia rusă făcuse un gol mare în zidul nostru de apărare.
Îngrijorarea se putea citi pe toate fetele. Şi totuşi, un mănunchi de oameni de
inimă încuraja de la Iaşi eroica rezistenţă. În bătrâna capitală a Moldovei,
printre cei cari într-un chip sau altul contribuiau la menţinerea moralului, Tănase
se găsea la locul de cinste, aducând puţină veselie în atmosfera de plumb, cu
inepuizabila serie a epicului "Di Granda".
Dar Tănase nu
uita pe cei suferinzi, pe micii şi necunoscuţii soldaţi ce umpleau spitalele.
Şi nu arareori îl întâlneai gonind, să provoace un zâmbet pe fetele acelea
palide de mucenici, care piereau pentru a făuri celor de mâine o Românie Mare
şi fericită. Şi atunci, intr-una din acele zile mohorâte, am asistat la o scenă
unică: După ce în mijlocul unui salon de spital, Tănase debitase cu o vervă îndrăcită
un cuplet celebru pe vremuri: "Eu mă numesc Tănase, Tănase, Tănase",
artistul strânsese călduros mâinile răniţilor - ale celor ce le mai aveau - şi ieși
pe uşă în gerul iernii de afară. L-am ajuns din urmă, voind să-i vorbesc; dar
când îl privii în faţă, vorba îmi îngheţa pe buze. Tănase, cel care antrena o
lume întreagă la râs, înainta încet prin omăt, şi plângea. Veselia o dădea în
dar celorlalţi; durerea şi-o păstra, discret, pentru sine!...
"Dacă pe
scena Cărăbuşului satira era însoţită de nota umoristică, de haina glumei, în
schimb Tănase devenea grav şi trist atunci când aceleaşi crude realităţi care
constituiau obiectul satirei sale, îl întâmpinau în viaţa de toate zilele.
Animat de un
profund umanism, de o mare generozitate, Tănase nu putea rămâne nepăsător în
fata nedreptăţilor sociale. Actorul îşi făcuse datoria înfierându-le pe scenă,
omul însă putea să mai adauge ceva la aceasta. De aceea, personalitatea
artistică a lui Tănase nu poate fi înfăţişată fără a o împleti cu însuşirile
omului Tănase" (lustraţiunea Romana, 27 februarie 1935).
"Riscând
refuzul şi jignirile, de care de altfel diverşi «demnitari» plini de ifose nu
l-au scutit câtuşi de puţin, Tănase putea fi văzut deseori pe la felurite
autorităţi, intervenind pentru obţinerea unui drept, pentru înlăturarea unei
nedreptăţi. Tănase a practicat «intervenţionismul», da, acesta este cuvântul,
dar la el avea cu totul alt înţeles decât cel obişnuit, compromiţător. Cerând
cu fermitate ceea ce ştia el că trebuie acordat, Tănase a obţinut de multe ori
ajutoare sau modeste fonduri pentru repararea de şcoli, de spitale, de cămine
sau aziluri."
Fragment din cartea semnată Ioan Massoff -
Radu Tănase, Tănase, Editura Meridiane, 1964
Să rememorăm un
cuplet al legendarului Constantin Tănase:
„Şi-n politica-am
făcut/Tot un drac! /
Că-i ministru
Stan ori Bran/Tot un drac! /
Că eu tot rămâi
golan/Tot un drac! /
Cat îi câţi, o
apă fac/Tot un drac! /
Ori c-avem o
constituţie/Tot un drac! /
Ori că nu-i,
fără discuţie/Tot un drac! /
Ce mi-i veche,
ce mi-i nouă/Cu cârnaţi n-are să plouă/
Am căzut din puţ
în lac/Tot un drac! /
În ţara asta,
tara pâinii/Să aibă pâine până şi câinii/
Guvernul nostru
ne obligă/S-avem o zi de mămăligă/
Lor ce le pasă
cum e traiul/Scumpiră trenul şi tramvaiul/
Scumpiră tot, la
cataramă/Până şi pâinea şi tutunul/
Şi când înjuri
pe şleau de mama/Ei, cică, eu fac pe nebunul. /
Teoria mea-i
uşoară/Toată viaţa e o scară/
Care, pe rând,
ca şi la moară/Toţi o urcă şi-o coboară”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu