Dan Boicea notează în preambulul interviului preluat de pe site-ul ADEVĂRUL:
Silviu Purcărete (62 de ani) demontează uşor fiecare întrebare,
regizându-şi abil ieşirea dintr-o situaţie care nu-i convine: nu-i place să dea
interviuri. Nu i-a plăcut vreo jumătate de oră, timp în care a dat nişte
titluri foarte bune de interviu: „Putem avea mândria de a fi la coada
Europei", „Se ajunge mai uşor de la Paris la Bucureşti, decât de la
Bucureşti la Iaşi", „Politicienii nu sunt mai demni de dispreţ decât
noi", „«Reconstituirea» este capodopera filmului românesc", „Cultura
română este o cultură minoră".
"Weekend Adevărul": Un personaj jucat de George Mihăiţă, din
filmul „Undeva la Palilula", e alergat de lup prin pădure şi îşi ţine în
piept înjurătura vreo doi kilometri, până ajunge în casă. Când se simte în
siguranţă, pune zăvorul, apoi deschide uşa şi i-o spune lupului care nu mai
poate să-l înhaţe. Metafora se dezvăluie imediat: înjurătura e o formă de
revoltă împotriva sistemului. Dumneavoastră aţi înjurat de lup partidul
comunist?
Silviu Purcărete: Nu ştiu ce să
răspund la asta, pentru că e o metaforă care nu mi-a trecut niciodată prin cap.
Dar personajelor dumneavoastră le-a trecut. Pentru că pe uşă intră
Troţki, interpretat de Constantin Chiriac, care întreabă: „De ce mă-njuri de
lup, tovarăşu' Ilie? Iar Sorin Leoveanu completează: „Bine, mă, Ilie, dar ce
faci, înjuri partidul de lup?".
Este o poveste absolut reală, o
anecdotă a unui personaj la fel de real, pe care l-am citat, dar nu are nicio
trimitere metaforică. E absurdă, de-a dreptul, şi are haz tocmai prin
naivitatea şi prin tâmpenia ei inocentă. Dacă am înjurat pe vremuri? Sigur,
toată lumea înjura regimul pe ascuns, după uşă, şi niciodată pe faţă. Aşa eram
formataţi.
Există vreun dosar întocmit de Securitate, pe numele dumneavoastră?
S-au dat note informative în care vă apare numele?
Habar n-am. Nu m-a interesat
niciodată lucrul ăsta. Deocamdată, nu mi-a ajuns nimic la urechi.
Dar acum înjuraţi partidele care vin la putere prin rotaţie? Sau e
inutil?
De un număr mare de ani, eu nu
mai locuiesc în România. Sigur, vin destul de des şi nu sunt total deconectat
de la situaţia de aici, dar sunt echilibrat hormonal în privinţa asta. Adică nu
mă aflu în situaţia de a înjura şi de a exploda. Pentru că, din nefericire,
peisajul politic românesc este deosebit de trist şi nu poate să provoace decât
un dispreţ detaşat al tuturor celor din afară sau un dispreţ îndurerat al celor
care sunt legaţi de această lume şi de această societate. Mă rog, acesta este
destinul nostru. Politicienii nu
sunt mai demni de dispreţ decât noi, toţi ceilalţi cetăţeni. Societatea noastră
nu s-a copt şi n-a reuşit niciodată să atingă un prag de civilizaţie cât de cât
acceptabil. A trăit printr-un soi de mimetism infantil toate formulele şi
filosofiile politice ale Europei. Într-adevăr, situaţia arată foarte urât şi
din afară se vede mai urât ca oricând. Dar, în continuare, putem avea mândria
de a fi, totuşi, la coada Europei. Adică nu suntem pe la mijloc. Suntem
ultimii. Le-am luat-o înainte până şi bulgarilor.
„Undeva la Palilula" s-a
zbătut între elogii şi cronici defavorabile. Cum s-a aşezat acest film în
mintea şi în sufletul dumneavoastră, după ce a trecut exaltarea de după?
E un lucru pe care l-am făcut şi
la care ţin foarte mult. Dar acum mă ocup de alte lucruri, iar filmul are viaţa
lui. Avantajul faţă de un spectacol de teatru este că el există undeva, fixat
pe un material, şi când am chef mă pot întoarce la el şi mă pot uita. Un
spectacol de teatru filmat e cu totul altceva, deşi e mai bine decât nimic.
Spuneaţi că după fiecare
creaţie nouă vă apucă o stare de nemulţumire. Tot ce s-a întâmplat după debutul
cinematografic vă dă curaj să mai faceţi un film?
Te cuprinde, mai degrabă, un soi
de melancolie şi de plictis, o stare de detaşare imediată, cum e la anumite
lehuze. Se produce o reacţie viscerală bizară, de desprindere. Apropo de faptul
că Palilula a fost primită atât de rău...
...şi de bine...
Mă rog... În general, am văzut că
filmul a fost respins cu agresivitate. Nu m-a mirat, pentru că foarte multe
dintre acele reacţii le cunoşteam chiar înainte de a fi făcut filmul. Ştiam că
o anumită parte a lor va avea un anume ton. Altfel, orice produs pe care îl
faci şi care este public trebuie să stârnească reacţii. Fiecare este liber să
spună ce vrea, iar eu niciodată nu comentez, pentru că nu mi se pare normal să
răspund la ele. Şi asta nu e o problemă de eleganţă, ci de eficienţă. Dacă eu
vând un kilogram de brânză care mie îmi place, iar cumpărătorul o scuipă,
pentru că lui nu-i place, n-o să mă apuc să i-o bag cu forţa pe gât. Mi se pare
stupid să reacţionez la luări de poziţie, fie ele profesioniste sau nu. Să mai
fac sau nu film? Deocamdată nu am niciun fel de proiect. În orice caz, situaţia
de după „Palilula" nu mă împinge la niciun fel de decizie, nici pro, nici
contra. Dacă o să găsesc o idee să fac un film, în mod sigur îl voi face, dacă
nu, nu!
Sunteţi un mare iubitor de
cinema. Vă place în mod special vreun regizor român din noul val? E şi
Purcărete fanul cuiva?
Nu pot să spun că sunt fan al
cuiva. Mărturisesc că îmi plac regizorii mai bătrâni, de prin alte locuri, şi
am admiraţii şi fanatisme cristalizate în tinereţe. Pentru că atunci devii fan.
Atunci când îmbătrâneşti, devii mai sceptic şi mai analitic. Fără îndoială,
există o generaţie de artişti tineri, foarte dotaţi şi care au reuşit să se
impună. Sunt nişte oameni care au produs lucruri valoroase într-un moment
prielnic şi care şi-au gestionat bine energia şi capacităţile creatoare. Nu
ştiu dacă e vorba de o şcoală, iar Noul Cinema e o doar formulă. Mi-a plăcut
foarte mult, într-adevăr, „Moartea domnului Lăzărescu", de Cristi Puiu. Am
văzut şi fragmente din „Aurora", dar încă nu-l pot judeca. Mi-au mai
plăcut „A fost sau n-a fost?", al lui Corneliu Porumboiu, un film plin de
haz, şi „California dreamin'", al lui Cristian Nemescu, filmul lui
neterminat.
Există vreo scenă puternică
dintr-un film românesc, pe care v-ar fi plăcut să v-o imaginaţi dumneavoastră?
Nu ştiu dacă există o scenă
anume, dar acum doi-trei ani am cumpărat DVD-ul şi am revăzut
„Reconstituirea" lui Lucian Pintilie. Am avut inima destul de strânsă,
pentru că, în 90% din cazuri, atunci când revezi capodoperele trecutului, îţi
dai seama că nu mai rezistă. Eram nehotărât, „să-l văd, să nu-l văd",
pentru că a fost un film care mi-a marcat tinereţea. Ei, vreau să spun că am
constatat, chiar cu mai multă luciditate, că e o capodoperă. Nu că a trecut
testul timpului, ci că l-a învins. Atunci, am văzut filmul şi l-am receptat cu
un entuziasm de 100% şi cu fanatismul tinereţii. Mie mi se pare că este
capodopera filmului românesc.
Spuneaţi despre cultura română
că este o cultură minoră...
Nu eu spuneam!... Am citat
chestia asta care se tot repetă. Este un loc comun că există culturi majore şi
culturi minore. Sigur, este o generalizare nu foarte potrivită, pentru că
generalizările nu sunt potrivite. Dar, asta este! Cultura română este o cultură
minoră.
De ce să negăm? Aşa este!
E o naţiune care există de mai
puţin de 200 de ani, care nu s-a alfabetizat niciodată complet, care a creat, e
drept, neaşteptat de multe valori pentru un timp atât de scurt, dar care rămâne
o cultură minoră, orice am face!
E vreo speranţă să ne ridicăm,
cumva, deasupra acestei condiţii? Ce am putea face?
Staţi puţin, că interviul îl
faceţi cu mine, nu cu Dumnezeu! De unde vreţi să ştiu eu ce trebuie făcut?! În
primul rând ar trebui să nu ne mai tot preocupe ce ar trebui să facem! Obsesia
noastră este să ne consumăm energia gândindu-ne ce să facem ca să avem o
imagine bună. Eu cred că efortul ar trebui folosit către îmbunătăţirea României
şi nu a imaginii României! Pentru că noi consumăm foarte multă energie şi
foarte multă pasiune pentru lucruri de suprafaţă. M-aş bucura să avem o ţară
minunată, cu o imagine foarte proastă decât un hârdău cu gunoi, cu o imagine
strălucitoare. Chestia asta chiar nu contează. Astea sunt complexele culturii
mici: ce ar fi să facem ca să fim o cultură mare! Dar nu ne obligă nimeni,
fraţilor!
Cum credeţi că s-a schimbat
strategia Institutului Cultural Român, de la Patapievici la Marga
Habar n-am! N-am trăit aici, n-am
urmărit... Pot să spun un singur lucru. În ultimii ani, având legătură cu
diverse centre ale ICR-ului, am fost absolut încântat şi minunat de calitatea
nemaipomenită a activităţilor. Era foarte bine! Nu ştiu ce s-a întâmplat apoi
şi cum s-au schimbat lucrurile. Nu cunosc bârfele şi sforile. Cine ştie, poate
ăştia care vin acum sunt şi mai deştepţi! Oricum, nu ştiu de ce au fost ceilalţi
schimbaţi. Desigur, noua politică şi noua conducere sper să poată să fie măcar
la nivelul celei de dinainte. Eu nu-i cunosc. Rămâne de văzut ce fac, îi
priveşte. Doar că există un precedent, un nivel foarte ridicat la care a fost
dus ICR-ul de către conducerea anterioară, iar cei de acum trebuie să ajungă
măcar până acolo!
Într-o filmare de la making
of-ul filmului „Undeva la Palilula", apăreţi în cadru mergând pe jos,
fumând o ţigară, cărând un scaun de plastic şi citind absorbit ultima pagină
din ziarul „Libertatea". E o imagine amuzantă. Voluptatea lecturii presei
tabloide vă dă soluţii pentru anumite scene din spectacole, vă ajută să alipiţi
unor personaje un anumit tip de cultură?
Ei, nimerisem şi eu un ziar...
Cine ştie ce poze erau pe copertă? Sigur că există un soi de perversitate
scatofilă a omului, că altfel nu pot numi impulsul de a citi aşa ceva. Uneori
sunt distractive, două-trei secunde. Nu era lectura mea permanentă şi nu în ele
încerc să-mi găsesc sursele de inspiraţie.
Aţi fost ocupat, în ultima
perioadă, să montaţi, la Nancy, spectacolul „Artaserse", opera barocă a
lui Leonardo Vinci, la Opéra national de Lorraine. Cum arată produsul final?
Spectacolul a fost făcut pentru a
se juca de cinci ori. S-a jucat, deci s-a încheiat. Ultimul spectacol a fost
transmis de canalul TV Mezzo, care s-ar putea să-l dea şi în reluare. Este o
operă barocă, scrisă la începutul secolului al XVIII-lea, în Italia, într-un
anumit stil, de acest compozitor celebru al epocii, Leonardo Vinci. Persoană
care, bineînţeles, nu are nicio legătură cu Leonardo da Vinci. Leonardo Vinci
era un star al epocii şi a murit foarte tânăr, imediat după premiera acestei
opere, într-o perioadă în care Opera, în Italia, în Roma şi în Napoli era
dominată de castraţi. Prin interdicţie papală, femeile n-aveau voie să apară pe
scenă. Iar producţia actuală a avut ca scop să refacă un pic acea atmosferă.
Aşa că toate rolurile sunt jucate de bărbaţi, de cinci contra-tenori şi un
tenor, mari vedete ale momentului. Sigur, asta a însemnat o atracţie uriaşă
pentru iubitorii operei, pentru că a fost un lucru foarte special. Ei au făcut
şi un CD înainte. Din păcate, s-a jucat doar de cinci ori, pentru că aşa e în
Occident, sunt proiecte desfăşurate în perioade fixe de timp.
Mâncarea este o parte importantă
a spectacolelor dumneavoastră, de la „Cumnata lui Pantagruel", un adevărat
festin de butaforie gastronomică, continuând cu „D'ale carnavalului", în
care se fac mici la grătar, şi până la „Călătoriile lui Gulliver". De unde
vine această fascinaţie pentru mâncare?
Asta întrebaţi-i pe critici! Mie
nu mi se pare că este atât de evidentă. În „Pantagruel" nu este vorba
despre asta, iar în „Gulliver" scena în care este gătit bebeluşul apare în
textul lui Swift. Era vorba de „O propunere modestă" („A Modest Proposal"),
în care autorul arăta cât de interesant ar fi să se gătească copiii mici, din
mediul sărac, în restaurantele Irlandei. Ideea nu era culinară, ci mai degrabă
socială. Cred că aceste observaţii legate de excesul culinar în piesele mele
reprezintă un fel de clişeu repetat în general de acei oameni care,
cunoscându-mă, şi văzând că sunt foarte gras, obligatoriu fac această legătură.
Mie nu mi se pare că este chiar aşa. Mici pe scenă s-au mai văzut în vreo 500
de spectacole, mai ales la Caragiale. De la vestita „Scrisoare pierdută" a
lui Ciulei, în care se mâncau mici pe scenă. În „Cumnata lui Pantagruel"
mă refeream la cu totul altceva, la corpul omenesc şi la funcţiile lui, printre
care se numără şi cea a hrănirii. Singurele spectacole pe care le-am făcut, în
care este expusă tema mâncării, au fost cele inspirate din „1001 de
nopţi", în care, într-adevăr, erau scene declarate, închinate festinului.
Sunteţi mare bucătar, aşa cum
spune prietenul dumneavoastră, scenograful Dragoş Buhagiar?
Buhagiar găteşte mult mai bine
decât mine şi cu mult mai multă plăcere, dar el, fiind mult mai slab, nu e
privit în niciun fel. Cât despre mine, văzându-mă mai gras, lumea spune că
gătesc şi că mănânc toată ziua.
Nu cred!
Sigur că aşa este! Chiar ăsta e
adevărul! Nu e nicio supărare în chestia asta. Uneori îmi face plăcere să
gătesc pentru prieteni, mai ales atunci când lucrăm. Dar, de aici, până la a
vorbi de o pasiune pentru gătit, e mult!
L-am întrebat pe Silviu Purcărete cum a ajuns să monteze „Conul Leonida
faţă cu reacţiunea", la Teatrul Naţional din Bucureşti, un spectacol care
îi are în rolurile principale pe Mariana Mihuţ şi pe Victor Rebengiuc.
Regizorul a mărturisit că a mai lucrat cu cei doi actori, iar spectacolul i-a
fost propus de Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional.
„Mie nu-mi face niciun fel de
plăcere să lucrez în Bucureşti, dar am acceptat să montez aici doar datorită
stimei pentru Caramitru. Nu voiam să-l refuz, şi a mai fost şi vorba de Mariana
Mihuţ şi de Victor Rebengiuc. Dar, în continuare, cred că mă voi abţine să mai
lucrez vreodată în Bucureşti", a spus regizorul.
Numele: Silviu
Purcărete
Data şi locul naşterii: 5
aprilie 1950, la Bucureşti
Studiile: a absolvit
secţia de regie a IATC-ului în 1974
Spectacole-reper: „Romeo
şi Julieta", „Miles Gloriosus", „Piticul din grădina de vară",
„Ubu Rex cu scene din Macbeth", „Titus Andronicus",„Phaedra",
„Danaidele", „Orestia", „Cum doriţi sau Noaptea de la spartul târgului",
„Măsură pentru măsură"
Locuieşte în: Franţa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu