luni, 29 martie 2010

Mihai Măniuţiu şi-a lansat romanul "Memoriile hingherului”

Mihai Măniuţiu şi-a lansat, sâmbătă, 27 martie, la Teatrul Clasic "Ioan Slavici" din Arad, primul său roman, "Memoriile hingherului", evenimentul fiind organizat cu prilejul Zilei Mondiale a Teatrului, context în care a avut loc şi premiera spectacolului "Cântecul lebedei", în montarea regizorului.

Ziua Mondială a Teatrului (27 martie) a fost marcată, sâmbătă seară, la Teatrul Clasic "Ioan Slavici" din Arad, prin două evenimente care au purtat amprenta cunoscutului regizor Mihai Măniuţiu: lansarea romanului "Memoriile hingherului" şi premiera spectacolului "Cântecul lebedei", după A. P. Cehov.

"Am profitat ca să dau un caracter de sărbătoare reală acestui eveniment - Ziua Mondială a Teatrului, să nu-l întâmpinăm numai formal. Este o zi importantă pentru oamenii de teatru, în care ne facem semn unii altora că existăm împreună", a declarat, pentru MEDIAFAX, regizorul, scriitorul şi eseistul Mihai Măniuţiu.

Mihai Măniuţiu a spus că se simte legat într-un mod "foarte special" de primul său roman - Memoriile hingherului -, care a apărut în limba română la editura nou-înfiinţată Bybliotek din Cluj.

"E primul roman pe care l-am închegat în mai mulţi ani. Apare acum pentru prima oară în variantă integrală şi în limba română, pentru că paradoxul a făcut că a apărut întâi în traducere în limba maghiară şi am fost foarte bucuros că foarte tânăra editură Bybliotek din Cluj m-a debutat ca romancier şi eu am debutat editura, pentru că e prima apariţie a acestei edituri mici, dar foarte puternice deja şi ambiţioase. Celelalte proze ţin la ele, la unele mai mult, la altele mai puţin, dar mă leagă ceva foarte special de prima încercare - la cincizeci şi de ani - de roman", a explicat Mihai Măniuţiu.

El a precizat că romanul prezintă nu atât o idee, "cât o stare". "Se petrece într-un peisaj ce pare oarecum imaginar, dar îl va recunoaşte toată lumea. Se petrece în Balcania, Balcania este zona Balcanilor, zona noastră, o zonă plină de o metafizică de mahala şi de o mahala care este cu adevărat metafizică şi cam asta e ce e în roman", a spus Măniuţiu. El a precizat că romanul "Memoriile hingherului" este "o ficţiune", care nu are nicio legătură cu teatrul.

"Personajul principal se autointitulează "hingher" - "hingher metafizic", vânând ideile, ideile rele, ideile pe care el le numeşte trans-transcedentale", a dezvăluit Măniuţiu, vorbind despre titlul romanului său.

"Tenace, om cu sistemă, perfecţionist dotat din plin cu strălucitoarea nebunie a detaliului, Măniuţiu nu este doar un mare Muncitor al scenei, un magician de spaţii ample şi coregrafii halucinante, ci şi un bijutier al frazei, un artizan al prozei metaforice, de atmosferă captatorie (...) Miezul prozei sale este însăşi îndoiala, indecizia, amestecul de bufonadă funebră şi cruzime enigmatică, iar stilul sec, rece, tăios, uneori sarcastic al fulguraţiilor lui narative sporeşte anxietatea lecturii", scrie criticul Dan C. Mihăilescu, pe coperta romanului "Memoriile hingherului". De altfel, Dan C. Mihăilescu i-a şi dedicat o carte lui Mihai Măniuţiu, volumul "Dansând pe ruine" (editura Idea Design & Print, 2006).

Evenimentul marca Mihai Măniuţiu, organizat la Teatrul Clasic "Ioan Slavici" din Arad, de Ziua Mondială a Teatrului, a continuat cu premiera spectacolului "Cântecul lebedei", de A. P. Cehov.

În viziunea lui Măniuţiu, "Cântecul lebedei" este "o adâncă reverenţă adusă teatrului, dar mai ales actorilor care trudesc întru slava lui". De altfel, în regia lui Mihai Măniuţiu, "Cântecul lebedei" nu mai are doar două personaje - Vasili Svietlovidoff şi Nikita Ivanitch - ca în piesa lui Cehov, ci aproape 30.

"Este portretul unei trupe, focalizat la un moment dat pe portretul conducătorului trupei, dar am vrut ca fiecare actor din trupa lui Svietlovidoff (actorul ajuns la apogeul carierei în piesa lui Cehov, n.r.) să fie portretizat de un actor al trupei arădene", a explicat Măniuţiu, vorbind despre montarea sa. "Au fost aproape toţi actorii pe scenă, fiecare actor al trupei arădene a portretizat o tipologie de actori. De atunci şi de acum lucrurile nu s-au schimbat foarte mult. Noi suntem fundamental aceiaşi, oamenii de teatru. Noi nu ne deosebim. Dacă mă duc în SUA, în Franţa - sau bunăoară, cum spunea Judi Dench, pe o insulă în Pacific - dacă e în teatru, ne recunoaştem imediat ca o mare familie", a explicat regizorul.

Din distribuţia spectacolului "Cântecul lebedei", în care cinematografia, imaginile video şi pictura sunt integrate subtil în teatru, fac parte: Ovidiu Ghiniţă, Zoltan Lovas, Ionel Bulbuc, Sorin Calotă, Bogdan Costea, Florin Covalciuc, Alina Danciu, Cecilia Donat, Adriana Ghiniţă, Tudor Lucanu, Doru Nica, Liliana Balica, Ioan Peter, Dorina Darie, Robert Pavicsits, Giorgiana E. Popan, Marian Parfeni, Oltea Blaga, Roxana Sabău, Călin Stanciu, Ştefan Statnic, Mariana Tofan, Angela Varjasi, Alex Mărgineanu, Dan Antoci, Cosmin Blaga şi Mara Purza.

Decorul a fost realizat de Doru Păcurar, iar costumele au purtat semnătura Oanei Văran.

La evenimentele care au purtat semnătura lui Mihai Măniuţiu, din cadrul Zilei Mondiale a Teatrului, au participat, printre alţii, criticul de teatru Cristina Modreanu, scriitoarea Cornelia Maria Savu, Sorin Alexandrescu, Ştefana Pop-Curşeu şi Diana Suciu.

Potrivit Dianei Suciu, cea care deţine editura Bybliotek, romanul "Memoriile hingherului" a putut fi cumpărat în cadrul evenimentului la preţul de 22 de lei.

Regizorul, scriitorul şi eseistul Mihai Măniuţiu s-a născut în 1954 la Cluj şi a absolvit Institutul de Artă Teatruală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" din Bucureşti în 1978. De atunci, este regizor al Teatrului Naţional din Cluj, montând însă şi în alte teatre din România şi din străinătate. A regizat peste optzeci de spectacole de teatru, printre care "Noaptea Walpurgiei", "Psychosis 4.48", "Moartea lui Danton", "Macbeth", "Odihna sau puţin înaintea sfârşitului", "Electra", "Woyzeck", "Cântarea cântărilor", bazat pe poemul biblic din Vechiul Testament, dar şi operele "Tosca" şi "Othello".

Ca scriitor, a publicat un volum de aforisme, "Exorcisme" (1996), precum şi mai multe volume de povestiri cu tentă onirică şi fantastică, dintre care "Un zeu aproape muritor" (1982), "Istorii pe care n-am să le scriu" (1998), "Autoportret cu himere" (2001), "Scene intime. Scene de masă" (2001), "Omphalos" (2001).

Ziua Mondială a Teatrului a fost creată în 1961, de către Institutul Internaţional de Teatru (ITI), fiind sărbătorită în fiecare an pe 27 martie, de comunitatea teatrală internaţională.

Unul dintre cele mai importante evenimente organizate cu această ocazie este transmiterea Mesajului de Ziua Mondială a Teatrului prin care, la invitaţia ITI, o personalitate de renume internaţional împărtăşeşte reflecţiile sale asupra teatrului şi asupra forţei unificatoare a acestuia. Mesajul din acest an a fost scris de actriţa britanică Judi Dench.

Primul mesaj de acest gen a fost scris de Jean Cocteau, în 1962, căruia i s-au adăugat nume precum Arthur Miller, Laurence Olivier, Peter Brook, Pablo Neruda, Maurice Bejart şi Eugen Ionescu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Blog Archive

Venetia

imagine 1 venetia imagine 2 venetia
imagine 3 venetia imagine 4 venetia

Colegii de BloG