luni, 26 iulie 2010

Actorii nu pot juca fără tehnicieni, politicienii da…


Dorina Lazăr, directoarea Teatrului Odeon, susţine că instituţia pe care o conduce n-ar putea funcţiona cu mai puţini angajaţi. Oamenii de cultură înţeleg că este vorba despre un moment de criză, subliniază reprezentantul Odeonului, însă nu sunt de acord cu disponibilizarea de personal artistic şi tehnic.


Spuneţi-mi, vă rog, ce poziţie va lua teatrul pe care îl reprezentaţi faţă de ordonanţa care vă cere să faceţi disponibilizări? 

La o primă întrevedere la Primăria Capitalei, ni s-a spus că va trebui să reducem drastic schema de personal. E adevărat, domnul Oprescu ne-a zis să nu ne atingem de actori. Numai că actorii n-au cum să joace fără tehnicieni, personal de scenă etc. Fiecare director de teatru a explicat cât de greu este ce ni se cere.
A rămas să ne întâlnim peste două zile. Între timp, am primit la teatru o înştiinţare prin care ni s-a spus că, potrivit prevederilor ordonanţei de guvern, instituţiei dvs. i s-a alocat un număr total de 99 de posturi. Teatru Odeon are 149 de angajaţi, deşi schema are prevăzute 181 de posturi. Din aceşti 149 trebuia să dau afară 50. Ceea ce este practic imposibil, mai ales că în septembrie dăm în funcţiune şi sala de jos, deci vom aveam două săli de spectacol. Nu se poate funcţiona aşa.

Ce atitudine aţi adoptat? 

Am făcut socoteli, am ajuns la concluzia că putem renunţa la 10, hai 15 (dacă mai scoatem la pensie artişti) angajaţi. I-am dat un răspuns domnului primar. Fiecare teatru a susţinut că nu poate funcţiona în asemenea condiţii.
Nu s-a făcut o analiză prealabilă a eficienţei fiecărui teatru, a profilului şi a structurii instituţiei. Directorii de teatru au cerut să se întâlnească cu reprezentantul guvernului şi vineri de dimineaţă ne-am dus la o întrevedere, la sediul Ministerului Administraţiei şi Internelor, cu domnul prim-ministru Boc, cu domnul ministru Blaga, cu domnul Hunor, ministru Culturii, şi cu domnul viceprim-ministru Marko Bela, în prezenţa şefului Comisiei de Cultură din Primărie, domnul Mihai Voicu, şi a senatorului Radu F. Alexandru.
Am convenit că această reducere ar fi şocantă şi că aşa ceva nu se va face. Există un aliniat în această ordonanţă în care se spune că toate instituţiile create de organele locale se supun reglementării. Or, majoritatea teatrelor au fost înfiinţate fie de Ministerul Culturii, sau, cum e Teatrul Odeon, de CFR. Teatrul Metropolis şi Opera Comică pentru Copii rămân sub incidenţa acestei ordonanţe, dar reprezentanţii guvernului au făgăduit că se va căuta o soluţie şi în cazul lor.

Cum comentaţi o asemenea ordonanţă? 

Vreau să subliniez că noi înţelegem că este un moment de criză, că aparatul statului este foarte stufos. Dar în aceeaşi măsură înţelegem că trebuie să se reducă aparatul administrativ, nu tehnic şi artistic. În toamnă, împreună cu reprezentanţii Ministerului Culturii, vom analiza fiecare teatru în parte şi, evident, vom scoate şi noi din schemă ce este de prisos. Aş vrea să atrag atenţia şi că în ultimii ani fluctuaţia în numărul de angajaţi la Teatrul Odeon a fost aproape inexistentă. În anul 2000, eram 162 de angajaţi, iar astăzi suntem 149. În acest timp, în primării s-au făcut angajări cu ghiotura. 
Ce m-a mâhnit pe mine şi astăzi (joi, 22 iulie – n.red.), şi ieri (miercuri, 21 iulie – n.red.) este că politica ne-a înnebunit pe toţi. Nu poţi fi în consens, nu poţi lua o măsură administrativă coerentă din cauza fricţiunilor politice. L-am văzut acum pe Mircea Diaconu, directorul Teatrului Nottara, în direct pe un canal de televiziune – n-a vrut să vină la întrevederea de azi de la minister – înfierând această măsură. Dacă ar fi fost cu noi, ar fi aflat că ea se va anula în ce priveşte teatrele. 

Deci ce se va întâmpla în perioada următoare?
O evaluare la toamnă şi ne vedem de treabă. Fiecare are în trupă oameni care nu sunt eficienţi, caz în care le spui politicos "la revedere".
Teoretic, am învins, dar într-o primă fază, că din oră în oră suntem ba sus în rai, ba jos în iad. Oprescu şi Diaconu sunt la Antena3 în direct, timp în care nouă ni se cere de la Primărie pe fax să anunţăm bugetul conform noului număr de posturi… Încă n-a ajuns documentul cu privire la măsura luată azi-dimineaţă. Domnul ministru Blaga a cerut să aibă dosarul întocmit azi la ora 14.00.

 
Interviu a fost publicat în revista Yorick.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Blog Archive

Venetia

imagine 1 venetia imagine 2 venetia
imagine 3 venetia imagine 4 venetia

Colegii de BloG