Violonistul Alexandru Tomescu a spus luni, 3 mai, la conferinţa dedicată Turneului Stradivarius din acest an, asociat cu o campanie socială în beneficiul copiilor hipoacuzici din România, că speră ca oamenilor să înceapă să le pese de aceste probleme şi că simplul contact cu ele este important.
Alexandru Tomescu, posesorul viorii Stradivarius Elder Voicu, susţine alături de pianistul Horia Mihail cea de-a treia ediţie a Turneului Stradivarius, în perioada 4 - 25 mai, în zece oraşe din ţară. Prin acest turneu, cei doi muzicieni doresc să dea posibilitatea fiecărui român să asculte, măcar o dată, live, sunetul viorii câştigate prin concurs de Tomescu în 2007.
Ca şi la ediţiile precedente, Turneul Naţional Stradivarius 2010, organizat de Asociaţia Accendo, reprezentată de cei doi artişti, în parteneriat cu Radio România, este asociat unei campanii sociale, în acest an fiind vorba despre strângerea de fonduri pentru ajutorarea celor circa 3.000 de copii cu deficienţe grave de auz din România, care au nevoie de proteze auditive.
La conferinţa de presă care a avut loc luni, la Casa Radio, Tomescu a explicat că este important ca oamenii să intre în contact cu aceste persoane cu deficienţe, să vadă care sunt problemele lor, până la a decide să îi ajute sau nu. "Sperăm ca oamenilor să înceapă să le pese. Pentru că România este cunoscută ca ţară a oamenilor cărora nu le pasă", a spus Tomescu.
"Partea socială a turneului nostru a apărut din pură întâmplare", a spus Horia Mihail, amintindu-şi cum, în 2008, a mers la Asociaţia Nevăzătorilor din România, aflată într-o "clădire aproape insalubră", cu "o atmosferă tristă, care nu dădea speranţă", iar preşedintele acesteia le-a solicitat să facă un concert pentru ei întrucât aveau nevoie să angajeze un paznic la şantierul unde se construia un centru de reabilitare. Cei doi muzicieni au decis, însă, să dedice întreg Turneul Stradivarius acestei cauze şi, în 2009, au strâns 120.000 de euro. Sumele strânse în cadrul campaniei provin în principal din donaţii făcute telefonic, precum şi de la sponsori.
"S-a creat o adevărată frenezie socială, frenezia culturală exista deja, din 2008", a spus pianistul. "De-abia aştept să plecăm mâine la Bacău, unde are loc primul concert, şi, peste un an, la conferinţa de presă să putem spune că a fost un succes", a adăugat acesta.
Tomescu a dat şi o serie de detalii despre desfăşurarea Turneului Stradivarius din acest an, spunând că este al optulea sau al nouălea turneu pe care îl organizează în scopul declarat, încă de când a intrat în posesia viorii Stradivarius, de a face ca sunetul viorii să fie auzit de toţi românii. Dacă la început mulţi veneau la concerte pentru a vedea şi atinge vioara, ca la "mielu' Vasilică", artistul a constatat totuşi că această curiozitate poate fi bine direcţionată şi îi poate face pe oameni să asculte muzica clasică.
În concertele din primul Turneu Stradivarius, din 2008, Tomescu şi Horia Mihail au cântat W. A. Mozart şi L. V. Beethoven, anul trecut au abordat compozitori romantici - J. Brahms şi E. Grieg -, pentru ca anul acesta turneul să fie centrat pe muzica secolului al XX-lea - Bela Bartok, Serghei Prokofiev, a explicat violonistul. "Cu timpul, cred că o să putem prezenta pe vioara Stradivarius muzică şi mai greu accesibilă", a spus Tomescu.
De asemenea, Tomescu a precizat că alegerea oraşelor incluse în turneu a fost făcută şi în funcţie de calitatea pianelor existente în sălile respective, pentru ca Horia Mihail să poată interpreta "partiturile extrem de îndrăzneţe" alese pentru această ediţie a evenimentului. De altfel, Tomescu a apreciat că pianele din ţară sunt "într-o stare deplorabilă" şi a fost completat de Maria Ţoghină, directorul interimar al Societăţii Române de Radiodifuziune, care a spus că nici măcar Orchestra Radio, din care Tomescu şi Mihail fac parte, nu are un pian bun. Ţoghină a precizat că, după restaurarea orgii pentru Sala Radio, anul trecut, pentru anul acesta conducerea Radioului şi-a propus achiziţionarea unui pian.
La conferinţă a fost prezentat spotul de promovare a turneului, realizat de Cosmin Bumbuţ, cu Tomescu şi Mihail cântând, filmaţi la Teatru Act dn Capitală, în alb-negru, iar la final fiind prezentat mesajul campaniei: "Ai auzit de mine? Sunt unul dintre cei 3.000 de copii surzi din România. Ca să pot distinge sunetele am nevoie de proteză auditivă. Fără ea, voi deveni surdo-mut (...)". Spotul poate fi vizionat pe site-ul campaniei www.aiauzitdemine.ro.
În fiecare an, în România, se nasc circa 150 de copii surzi. În prezent, 30.000 de persoane cu deficienţe de auz sunt înregistrate la Asociaţia Naţională a Surzilor, dar, în realitate, numărul lor este mai mare.
Campania de strângere de fonduri se desfăşoară cu sprijinul Radiodifuziunii şi Televiziunii Române, dar şi al Asociaţiei Tăşuleasa Social.
Turneul va debuta marţi, 4 mai, la Bacău, va continua prin Oneşti, Braşov, Sibiu, Baia Mare, Bistriţa, Timişoara, Constanţa, Piteşti şi se va încheia pe 25 mai, printr-un concert la Sala Radio din Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu