luni, 3 mai 2010

Critica şi patriotismul

Voi critica bucătăresele şi stăpânele, flaşnetele şi amatorii lor, chelnerii, birjarii şi mușteriii; voi critica tramvaie, tramcare, precupeți, marfă, consumatori – tot. Voi fi sever, dar drept. Voi fi blând şi naiv în formă, dar violent şi caustic în fond. 

Şi, cu toată josnicia obiectului, cu toată urbanitatea tonului meu, sunt sigur că se vor găsi mulți compatrioți să facă aspră critică criticii mele. 

Parcă-i auz... "Cum, domnule? D-ta denunți străinilor micile noastre mizerii, şi încă unde? În Universul, care are un tiraj colosal. Vrei să împrăștii în toate unghiurile lumii veninul pesimismului d-tale. 

"Rufele murdare, domnule, trebuie spălate în familie, cum zice francezul!". La toate astea răspund anticipat... 

Domnilor, francezul o fi zicând aşa; dar eu am văzut acu de curând că francezii fac nu cum zice francezul. 

 Pe urmă, orice critică implică o plângere, şi orice plângere implică o dorință: plângerea împotriva a ceva care-mi tulbură liniştea, care mă supără, care-mi face rău, şi dorinţa, dacă nu a suprimării acelui ceva, cel puțin a pedepsirii lui – o răzbunare ca toate răzbunările. 

Cât despre denunțarea micilor noastre mizerii faţă de străini... 

A! domnilor, desigur mă socotiți din cale-afară naiv că mă credeți în stare a-nghiți așa mofturi! 

Să mă iertați: aci nu-i vorba de murdăria rufelor, e vorba de bubele trupului. 

Auzi dumneata! Să n-afle străinii de micile noastre mizerii! 

Dar asta, domnilor, nu e judecată de bărbat; e curată ţachismă muierească; asta mi-aduce aminte de cocheta veştedă: ar vrea mititica să facă şi pe dentistu-i cunoscut s-o crează că are toți dinții naturali. 

O, iluștrii mei patrioți! Dar străinii, oricât am tăcea despre micile noastre mizerii, ni le știu mai bine chiar decât ni le știm noi – şi pe cele mici, şi pe cele mijlocii şi pe cele mari – şi n-au naivitatea, ca mulți dintre noi, să-şi facă iluziuni, nici interesul, ca mulți dintre noi, să-şi mintă asupra stării noastre publice. 

Fragment din I.L. Caragiale, "Despre lume, artă şi neamul românesc", Editura Humanitas, 1994, selecția textelor şi cuvânt înainte de Dan C. Mihăilescu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Blog Archive

Venetia

imagine 1 venetia imagine 2 venetia
imagine 3 venetia imagine 4 venetia

Colegii de BloG